دهه اول فاطمیه 1401

دهه اول فاطمیه 1401 شبر

دهه اول فاطمیه 1401 چه زمانی است

دهه فاطمیه از مهمترین دهه های عزاداری برای ما شیعیان اهل بیت بوده و تقویم شمسی زمان و روزهای این دهه مشخص شده است.

دهه فاطمیه چیست

دهه اول فاطمیه شبر

دهه اول فاطمیه 1401 دهه اول فاطمیه دهه فاطمیه تاریخ دهه اول فاطمیه تاریخ دهه فاطمیه (برای خرید کتیبه دهه فاطمیه کلیک کنید)

به خاطر وجود روایت های مختلف و متعدد در مورد روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) بزرگ بانوی اسلام و اهل بیت روزهایی را قبل و بعد از این تاریخ به احترام حضرت فاطمه زهرا سلام الله مد نظر قرار داده اند که این فاصله زمانی را ما به عنوان دهه فاطمیه می شناسیم و این دهه از مهمترین دهه های عزاداری ما شیعیان و دوستداران اهل بیت پیامبر عزیزمان می باشد.

درباره تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا (س) روايات مختلف و متفاوتی ذکر شده است که عده ای از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر اسلام را تاریخ شهادت حضرت فاطمه می دانند و از طرفی ميان علمای بزرگ شیعه، در تاریخ مورد قبول واقع شده است که یکی هفتاد روز بعد از رحلت پیامبر و دیگری مدت 95 روز بعد از رحلت پیامبر اسلام است.

با توجه به اینکه پيامبر اسلام در تاریخ بيست و هشتم صفر رحلت نموده اند، با توجه به مدت 75 روز اعلام شده در روایت، در تاریخ سیزدهم تا پانزدهم جمادي الأوّل با توجه به تقویم قمری، این تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله اعلام شده و اين ايام را دهه فاطمیه اول نامگذاری کرده اند.

همانگونه نیز که از نام آن مشخص می باشد مدت این روزها ده روز بوده و در این زمان شیعیان اهل بیت مراسم های عزاداری خود را در سراسر کشور با برگزاری مراسم در حسینیه ها و تکیه ها به سوگواری می پردازند.

دهه اول فاطمیه 1401

ده روز اول یا همان دهه اول فاطمیه در تقویم شمسی ما به خاطر ماه های قمری متفاوت است و امسال یعنی سال 1401 روزهای مصادف شده با دهه اول فاطمیه از یکشنبه 13 آذر ماه سال 1401 شروع و در تاریخ 23 اذر ماه یعنی روز چهارشنبه به اتمام می رسد البته باید توجه کنید که شروع و پایان این زمان از شامگاه روز 13 آذر ماه و شامگاه روز 23 آذر ماه می باشد.

اعمال دهه اول فاطمیه

دهه فاطمیه 1401

دهه فاطمیه 1401 ایام اول فاطمیه ایام فاطمیه تاریخ دهه اول فاطمیه تاریخ ایام فاطمیه ( خرید کتیبه ایام فاطمیه )

با توجه به مصیبت این روز و اعتقادات ما شیعیان اهل بیت یکی از بزرگترین وظایف ما در این روزهای خاص برگزاری مراسم های عزاداری در روزهای شهادت حضرت فاطمه(س) می باشد و بسیاری از علما و بزرگان ما شیعیان اعمالی را در این روز ها بیان کرده اند که در آن به بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و مصیبت های اهل بیت می پردازند.

هدف از برگزاری این مراسم ها در اصل می خواهد یک پیام کلی و اصلی را به ما دوستداران اهل بیت پیامبر (ص) برسانید و بگوید که چه مصیبت ها یی در طول تاریخ اسلام به اهل بیت وارد شده است که در زیر به این مراسم ها اشاره می کنیم.

علمای بزرگ دین ما به روزهای شهادت معصومین توجه ویژه داشتند و برای بیان فضائل این بزرگواران در ایام شهادت ایشان ثواب زیادی قائل هستند و همچنین امامان معصوممان نیز بر زنده نگه داشتن این وقایع و یاد و خاطره ظلم هایی که به اهل بیت پیامبر واقع شده است تاکید دارند.

و با اتکا به این موضوع باید دقت داشت که این امر نه تنها از گذشته مرسوم بوده بلکه باید به نسل های آینده نیز منتقل شود تا آن ها نیز در جریان این وقایع و اتفاقاتی که در تاریخ اسلام پیش آمده قرار بگیرند.

 

  • عزاداری

در اصل این عمل به این معنی است که هرکسی در حد توان خود می تواند برای اقامه عزا و برگزاری مراسم عزاداری اقدام کند و در حد و توان خود به ترویج آن کمک کند و اگر این امر هم برای او مقدور نبود با شرکت در این مراسم دهه فاطمیه و سالروز شهادت این بزرگوار را زنده نگه دارد.

  • خواندن زیارت حضرت فاطمه (س)

در این روزها ما به بزرگداشت این بانوی بزرگ می پردازیم و همه ظالمان و غاصبانی که به هر نحو به اهل بیت به خصوص حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مصیبت زده اند را لعنت می کنیم همچنین در کتاب سید ابن طاووس دعای مربوط به این زیارت ذکر شده است و با مراجعه به این کتاب می توانید این زیارت نامه را مطالعه نمایید و از فیض آن بهره ببرید ما در زیر ترجه آن را قرار داده ایم.

سلام برتو ای بانوی زنان جهانیان سلام بر تو ای مادر حجت های الهی بر مردم همگی سلام بر تو ای هستم دیده ای که از حق او جلوگیری کردند خدایا درود فرست بر کنیزک و دختر پیامبر و همسر وصی پیامبرت درودی که منزلت و مقامی به او دهد. برتر از منزلت بندگان گرامیت از اهل آسمان ها و اهل زمین.

  • گریه بر مصیبت های حضرت فاطمه (س)

در سنت های ما شیعیان گریه کردن بر مصیبت های اهل بیت پیامبر مستحب بوده و در بین بزرگان و علمای دین ما و همچنین در بین امامان و ائمه معصوم ترویج داشته و مورد پسند بوده است.

تاریخ دهه اول فاطمیه 1401

همانطور که ذکر کردیم در تقویم قمری تاریخ دهه اول ایام فاطمیه از دوشنبه 10 جمادی الاول 1444 شروع می شود و تا پنجشنبه 20 جمادی الاول 1444 که به پایان می رسد البته در تقویم شمسی به خاطر گردشی بودن این روز ها برای بررسی دقیق باید به تقویم سال مورد نظر مراجعه و روزهای دقیق را بررسی نمود.

اگر شما هم به دنبال تاریخ دقیق دهه اول فاطمیه در تقویم میلادی هستید باید بگوییم که در تقویم میلادی نیز دهه اول ایام فاطمیه از دوشنبه 5 دسامبر سال 2022 شروع شده و تا پنجشنبه 15 دسامبر 2022 ادامه خواهد داشت.

ایام فاطمیه در چه ماهی است

با توجه به تقویم شمسی و اینکه شروع و پایان دهه اول فاطمیه در چه روزی است باید بگوییم به دلیل اینکه محاسبه این روز در ماه قمری بوده و در تقویم شمسی این روزها مدام در گردش است در سال 1401 شروع دهه اول فاطمیه در فصل پاییز در آذر ماه بوده و همچنین پایان این دهه نیز در همان ماه و در فصل پاییز می باشد البته ممکن است بعد از چند سال به علت گردشی بودن این تاریخ ما این ایام را در فصل های دیگر نیز تجربه کنیم.

پشت منبری فاطیمه

پشت منبری دهه فاطیمه 1401 دهه فاطمیه 1401 ایام اول فاطمیه ایام فاطمیه تاریخ دهه اول فاطمیه تاریخ ایام فاطمیه ( خرید پشت منبری فاطمیه )

مداحی دهه فاطمیه

در مراسم ایام فاطمیه جلسات گوناگون مذهبی با توجه به آداب و رسوم و امکانات موجود در این مراسم بین دو دهه فاطمیه که از روایات دقیق و مورد تایید استفاده می شود برگزار می گردد و تعدادی از افراد روز های ابتدایی که نزدیک به تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله است را مراسم می گیرند و در این مراسم با دعوت از کسانی که در این مراسم ها به عنوان مداح وارد می شوند دعوت می کنند تا مراسم را هرچه پر شکوه تر برگزار نمایند.

مداحی اهل بیت یکی از سنت های پسندیده در بین شیعیان و دوستداران اهل بیت است البته به شرحی دیگر می توان بیان کرد که مداحی بیان زندگی نامه و وقایع و اتفاقات و مصیبت هایی است که در طول تاریخ برای اهل بیت پیامبر پیش آمده است و مداحان به گونه ای این اتفاقات و رویداد ها را بیان میکنند که لحنی دلنشین و سوزناک در این وصف وجود دارند و شنونده با شنیدن این لحن و سوز و تفکر به اتفاقات و وقایع تلخی که برای حضرت فاطمه (س) روی داده با دلی شکسته به سوگواری این عزیز می پردازند.

در این مداحی زندگی حضرت زهرا (س) بیان می شود همچنین ساده زیستی و مهربانی این عزیزان نسبت به شیعیان و دوستداران اهل بیت بیان می شود و در مورد ظلم ها و ستیزه جویی های دشمنان اسلام و اینکه چگونه با بی پروایی و اسلام ستیزی به اسلام و اهل بیت ضربه وارد می کردند و چگونه اهل بیت را آزار و اذیت می کردند بیان می شود.

دهه اول فاطمیه چند روز است

ايام دهمه فاطميه جمعا 6 روز است که 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز دیگر در ماه جمادی الثانی می باشد بنابراين دهه فاطمیه اول از 13 جمادی الاول تا 15 جمادی الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

علت اینکه سه روز در ماه را به عنوان شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) معرفي کرده اند به اين دليل است ممکن است ماه های قمری قبل از از تاریخ رحلت پيامبر(ص) تا زمان شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله،29 روز باشد، در صورتی که اگر ماه های قبل از آن کامل بوده باشد، روز شهادت حضرت زهرا 13 جمادی الاول بوده و يا ممکن است سوم جمادی الثانی باشد چرا که طبق تقویم قمری، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه در تقویم و نهایتا 4 ماه قمری 30 روزه در تقویم می توانند پشت سر هم قرار بگیرند.

با توجه به مطالب گفته شده و محاسبه های انجام شده و روایت های بیان شده برای تاریخ

دهه اول فاطمیه تا کی هست

دهه اول یا ده روز اول قبل از تاریخ شهادت حضرت فاطمه (س) دهه فاطمیه اول سال 1401 در ماه آذر شروع می شود و از تاریخ از یکشنبه 13 آذر ماه سال 1401 شروع و در تاریخ 23 آذر ماه یعنی روز چهارشنبه به اتمام می رسد البته دقت داشته باشید که برای سال های بعد باید مجددا تقویم را بررسی و تاریخ و روز این دهه را مشاهده کنید.

 

 

 

فرم دانلود کاتالوگ فاطمیه 1401

برای دانلود کاتالوگ طرح های کتیبه هیئت و خانگی فرم زیر رو تکمیل کنید

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک دانلود کاتالوگ فاطمیه